Bylinky v kuchyni

Proč by měly být čerstvé bylinky součástí našeho jídelníčku?

Bylinky jsou tradiční částí našeho jídelníčku. Čerstvé bylinky celkově posilují, harmonizují a dávají nám spoustu cenných látek, vitamínů, minerálů a stopových prvků.

Co připravit z čerstvých bylin?

Z čerstvých bylin se dá připravit nálev – příprava je obdobná, jako když použijeme byliny sušené (návod na přípravu), jen musíme počítat s tím, že množství natrhaných čerstvých lístků či natí je větší  než když použijeme 1 polévkovou lžíci nařezané sušené rostliny. Doba luhování by neměla překročit 15 minut.

Bylinky můžeme použít na dochucení jídel, přidat do salátů, pomazánek, uvařit z nich polévku, špenát, smažit, dusit či péci společně se zeleninou nebo masem.

Které bylinky, volně rostoucí, můžeme použít na jaře v kuchyni?

  • Česnek medvědí – můžete jej použít jako špenát, do pomazánek,polévek, nebo si z něj vyrobit pesto (omyté listy česneku, kešu oříšky, olivový olej a parmezán – použití k těstovinám, k masu, do polévek, nebo na jednohubky).
  • Kopřiva – kopřivu sbíráme a používáme tradičně na velikonoční nádivku, ala kopřivu můžeme použít na polévku, špenát, zapečené s brambory či s masem. Před upotřebením kopřivu spaříme. V syrovém stavu ji můžeme použít pouze odšťavněnou v odšťavňovači.
  • Pampeliška – čerstvé mladé listy využijeme do salátů, pomazánek, polévek a smoothie (koktejlů)
  • Sedmikráska – květy můžeme nejen dekorovat pomazánky, polévky a saláty
  • Popenec – nať použijeme na pomazánky, saláty, do smažených vajíček, do bramboráků, pesto či smoothie.

Jak připravit green smoothie?

  •       Hrst bylin (pampeliška, popenec, řeřicha, máta, meduňka, …), nemáme-li, můžeme použít listy špenátu, polníčku, rukoly či jakéhokoliv zeleného salátu
  •       2 – 3 kusy ovoce (jablka, hrušky, banány, pomeranče, grep, ananas,…
  •       Oříšky a semínka (nejlépe přes noc namočená nebo naklíčená – jsou stravitelnější, s aktivovanými enzymy)
  •       Můžeme přidat lžičku prášku zeleného ječmene, pšenice, nebo Matcha tea
  •       Dále můžeme přidat dobře omyté (nebo již přes noc namočené) sušené  ovoce – rozinky, kustovnici,…
  •       Vodu 100 – 200 ml
  •       Vše rozmixujeme v mixéru, nebo ponorným mixérem do hladka

Green smoothie je příjemný jako snídaně, svačina. Je povzbuzující, plný energie, vitamínů a všeho, co naše těla potřebují. Vyzkoušejte a rozhodněte, zda stojí za to, si tento zelený koktejl každý den připravit. Třeba si jej oblíbíte jako já.

Upozornění – bylinná směs nenahrazuje léky ani jinou zdravotní péči! Klient si je vědom, že bylinný čaj, který si připraví na základě doporučení je jeho svobodné a nezávislé rozhodnutí. Jitka Volná není zodpovědná za jakékoliv poškození, ublížení a ztrátu, které by mohly vzniknout spoléháním nebo využitím informací o bylinách.

 

 

 

Tento záznam byl publikován v Byliny . Uložit odkaz do záložek.